søndag 9. januar 2011

Omtale av Vibram Five Fingers KSO

I butikken så fikk jeg testet to modeller, KSO og Speed. KSO er en tynnere sko, med mindre polstring og en tynnere såle, så det føltes som at jeg var nærmere bakken enn da jeg prøvde Speed. Til gjengjeld så virka Speed som et bedre alternativ til å løpe ute i kulda nå, men siden mine skal brukest mest innendørs, og jeg likte følelsen av å være så «barfot» som mulig, så var det et lett valg (hjalp også på at KSO kosta 200 kroner mindre.) Kan også nevnes at Speed hadde snøring, og ligna litt på en løpesko sånn sett, mens KSO er det bare å dra på foten for så å stramme igjen med en borrelås.

Jeg fikk testa de litt på en tredemølle i butikken, og det føltes helt naturlig å løpe på «forfoten», fremfor å ha hælen nedi, men kjentes ut som at det kan bli slitsomt etter litt, så det er noe man må trenes opp til. Gradvis opptrening til løping var også noe ekspeditrisen snakka mye om, og hun anbefalte å starte med å løpe maks to minutter i dem første gang, så fullføre resten av løpeøkta i andre sko, og så bygge seg gradvis opp derfra.

Ellers kan det sies at det rett og slett er de mest behagelige skoene jeg har hatt på foten. Jeg bruker 47/48 i skostørrelse til vanlig, og hatt litt problemer med bredden på foten, i form av at jeg får vondt i føttene etter å bruke nye sko litt, fordi de klemmer sånn på sidene, og det kan gjerne vare et par uker før det er helt bra. De her derimot, satt som støpt i størrelse 47, og ingen ubehag, kjennes ut som at størrelse 46 også kunne funka i og med at materialet er ganske fleksibelt. Videre har jeg også lest om at de skal være veldig vanskelige å få på, og det var også noe ekspeditrisen la vekt på, men jeg syntes det gikk ganske greit. Greiere enn de fleste synes første gangen tydeligvis, etter reaksjonene og skrytet jeg fikk fra henne.

Når det kommer til bruksområder så har jeg ikke fått testa de til så mye forskjellig enda, annet enn å gå litt rundt i huset med, og til en styrketreningsøkt der jeg også hoppa litt i tau med dem først. De er veldig gode å gå rundt med, og er varmere enn barbeint og gir mer friksjon enn å gå i sokker. Fantastiske til å hoppe tau i var dem og, da jeg ikke liker å hoppe i vanlige sko, og de tar bort smerten når jeg treffer meg selv i tåa (som skjer litt for ofte, og er ganske vondt uten sko da jeg har tau med plastbelagt wire.) I tillegg følte jeg meg mer stabil under løftinga, og kjente jeg stod stødigere med 100 kg på skuldrene, i forhold til å trene i sokker.

Alt i alt er det det beste fottøyet jeg har hatt på føttene, og jeg gleder meg til det blir mindre snø så jeg kan bruke de ute og. Så har jeg allerede lurt på å bestille meg et annet par, da noen som er mer robuste og varme, og som kan brukes ute på denne tiden av året. Vi får se hva som skjer, men jeg kan ihvertfall varmt anbefale folk å teste ut Vibram Five Fingers selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar