onsdag 19. januar 2011

Endring i styrketrening - 5*5 med autoregulering

Først vil jeg bare starte med å si at jeg og en til hadde vår første uoffisielle Crazy Monkey Defense-trening i går, og jeg har opprettet en egen blogg for å skrive om mine tanker og erfaringer om de treningene, og om hvordan vi legger opp treningene, struktur på gruppa og hva som skjer der etterhvert. Trykk her for å komme til crazy.norwegianmonkey.com for å lese.

Så, tilbake til styrketreninga: Etter en del fundering, spesielt med tanke på at det blir regelmessige kampsporttreninger, så har jeg kommet fram til at jeg endrer på styrketreningsopplegget mitt. Istedetfor å følge et fast oppsett, med økninger hver uke, så går jeg over til et program med såkalt autoregulering. Det vil si at man regulerer treningsmengde og intensitet etter dagsform. Dette vil gjøre et par gunstige ting:

  • På en dårlig dag vil man automatisk trene litt mindre med lettere vekter, uten å se på det som noe nederlag, som er lett å gjøre hvis man ikke når de kiloene som står i treningsplanen. Den frustrasjonen har jeg kjent på kroppen selv, på dager jeg ikke har prestert som jeg ville. Med dette programmet vil det bli lettere å se på det som en god ting, da man istedetfor å presse seg mer enn man burde, så tar man en lettere økt som hjelper på restitusjonen og får deg gjerne i mye bedre form til neste økt. Det er heller ikke sånn at det ikke har noe treningseffekt å "bare" løfte f.eks 80% av det man kan på det beste. 
  • På dager man er i storform vil man kunne nå nye høyder, uten å begrenses av at treningsplanen sier at man bare skal øke 2,5 kg fra forrige økt. Hvis dagen før har vært rolig, man spiser godt, får sovet lenge og er proppfulle av energi kan det godt hende at man klarer å løfte mer enn det en lineær treningsplan legger opp til, og da vil man med autoregulering komme mye nærmere makspotensialet den gitte dagen.
Opplegget jeg skal følge er Myrevolutions 5*5 med autoregulering, kan sjekkes ut her. Det blir de samme øvelsene, men litt forskjellig opplegg fra Stronglifts. Planen er å kjøre nybegynneroppsettet i to måneder, før jeg går over til viderekommen/avansert. 

Avslutter dagens innlegg med en fin motivasjonsvideo: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar